Överraskande sortiment
Fri frakt
Skarpa priser

Vi har olika villkor för konsumenter och företagskunder. Se de relevanta villkoren som gäller för dig nedan:

Villkor för konsumenter

Uppdaterad: 2020-06-01

Dessa villkor är tillämpliga på alla avtal som ingåtts på distans mellan dig som kund och vidaXL som säljare. vidaXL är ett varumärke som ägs och marknadsförs av:

vidaXL International B.V..

Mary Kingsleystraat 1

5928 SK Venlo, Limburg

Nederländerna

Registreringsnummer: 52876861

Momsnummer: SE502070923301

Företaget innehar F-skattesedel

I de allmänna villkoren hänvisas till servicesidorna på vår hemsida. När du som konsument handlar via internet gäller:

  • Konsumentköplagen 
  • Lagen om Distans- och Hemförsäljningsavtal 
  • Lagen om e-handel

Avtal kan endast ingås på svenska. Efter du har gjort din beställning skickas en bekräftelse till den e-mailadress som du har uppgett med dina kunduppgifter. Informationen rörande en produkt marknadsförd av vidaXL avser beskriva varans huvudsakliga egenskaper. Mindre fel och avvikelser kan förekomma i information och specifikation beträffande varan utan ansvar för vidaXL. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej garanteras att återge varans exakta utseende. Vid eventuella fel i angivande av en produkts lagerstatus förbehåller sig vidaXL att korrigera detta i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har du alltid rätt att avboka din beställning hos vidaXL.

Innehåll

Artikel 1 – Beställning

Artikel 2 – Priser

Artikel 3 – Produkter

Artikel 4 – Betalningsalternativ

Artikel 5 – Leverans / Frakt

Artikel 6 – Ångerrätt

Artikel 7 – Reklamation

Artikel 8 – Klagomålsförfarande

Artikel 9 – Överföring av Risker för Varan

Artikel 10 – Integritetspolicy

Artikel 11 – Specialerbjudanden

Artikel 12 – Rabattkoder

Artikel 13 – Immaterialrätt

Artikel 14 – Lag – Språk

Artikel 15 – Tvister

Artikel 16 – Force Majeure

Artikel 17 – Kundtjänst

Artikel 1 – Beställning

Beställning av produkter sker endast via www.vidaXL.se. När du väljer att genomföra en beställning, accepterar du de allmänna villkoren.

Beställningar som görs av personer under 18 år måste ha målsmans godkännade för beställning enligt gällande regler för kontantköp.

Om du har gjort en beställning och därefter mottagit en bekräftelse av beställningen till din e-mailadress, betyder det inte per automatik att vi accepterat din beställning. Alla produkter du beställer via vidaXL.se förblir vidaXLs egendom tills vi har fått in din betalning av hela summan för de beställda produkterna.

För mer information om beställningen vill vi hänvisa dig till servicesidorna under Köpvillkor, längst ner på vidaXL.se.

Artikel 2 – Priser

Alla priser på denna hemsida är i svenska kronor inklusive 25 procents moms. Det tillkommer inga extra kostnader vid beställning.

vidaXL kan komma att ändra sina priser till det aktuella marknadsvärdet. Enligt Konsumentköplagen regleras inte den fria prissättningen av någon lag. Du som kund har alltid rätt att avboka din order innan du ingåt ett avtal med oss (betalt varan). Om prisändringen sker efter du betalt varan och ingått avtalet, kan vi inte justera avtalet till det nya priset. Du har dock 30 dagars ångerrätt och kan då returnera varan för en återbetalning.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Artikel 3 – Produkter

Alla våra produkter är CE-märkta och lätta att installera och använda. De är tillverkade för användning i Sverige, med monteringsanvisningar på engelska. Har ni frågor angående våra produkter är ni alltid välkomna att kontakta vår kundtjänst via webservice@vidaXL.se.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel i produktinformation.

Artikel 4 – Betalningsalternativ

Vi erbjuder olika alternativ för betalning av din beställning:

  • Klarna (betala efter leverans)
  • Kort (Visa, MasterCard och American Express)
  • Banköverföring
  • Paypal

Vi har SSL security för ökat integritetsskydd.

Produkter som du som kund har beställt från vidaXL skickas så fort som möjligt efter det att vi mottagit din kompletta betalning för samtliga produkter i beställningen.

För mer information om betalningsalternativen vill vi hänvisa dig till servicesidan: Betalning.

Artikel 5 – Leverans / Frakt

Leverans sker normalt 4-7 arbetsdagar efter beställning om produkterna finns i lager. Varorna transporteras till den adress du har angett som leveransadress i dina kunduppgifter. Detta under förutsättning att du bor utmed farbar väg.

Vi reserverar oss för eventuella leveransförseningar orskakade av komplikationer hos de fraktbolag vi samarbetar med för leveranser. Våra angivna leveranstider är beroende av att dessa fraktbolag håller sina leveranstider.

Leverans sker endast till adresser inom Sverige. Vill du skicka din vara till en annan adress inom EU, vänligen kontakta vår kundtjänst.

För mer information om leveransen vill vi hänvisa dig till servicesidan: Leverans.

Vi informerar härmed våra kunder om att vi främst samarbetar med fraktbolagen DPD, UPS samt Posten som leverantörer. I dagsläget levereras paketet till den angivna leveransadressen en (1) gång och om kunden då inte är tillgänglig för att mottaga paketet kan paketet hämtas av kunden på närmsta serviceställe mot uppvisande av gilitig legitimation. Om kunden vill ha paketet levererat till leveransadressen en andra gång, vänligen kontakta kundtjänst för mer information.

Artikel 6 – Ångerrätt

Enligt Lagen om Distans- och Hemförsäljningsavtal har du trettio (30) dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller för alla våra produkter som erbjuds på vidaXL.se och räknas från den dag då du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Ångerrätten utövas genom att du som kund skickar ett e-mail till följande emailadress: webservice@vidaXL.se i vilket du som kund meddelar vidaXL att du ångrar köpet och vill utnyttja ångerrätten.

Vill du utnyttja ångerrätten, måste varan skickas tillbaka till vårt lager*. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera om varan är felfri. Sedan måste varan skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick, i originalförpackning. Du returnerar din order genom att kontakta vidaXL som arrangerar en retur med vår leveranspartner. Läs mer om returer under servicesidan Returpolicy, längst ner på vidaXL.se eller kontakta vår kundtjänst.

Om du ångrar eller inte är nöjd med ditt köp, var vänlig kontakta vår kundtjänst.

* OBS! Skicka aldrig tillbaka något innan du har haft kontakt med vår kundtjänst.

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat samt eventuella avgifter vid utnyttjande av ångerrätten (så som fraktkostnader), när hela ordern är returnerad.

För mer information om din ångerrätt hänvisar vi dig till servicesidan Returpolicy, längst ner på vidaXL.se.

Artikel 7 – Reklamation

Vi säljer alla våra produkter med två (2) års garanti. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel,

d.v.s. fel som fanns redan vid mottagandet. Om du upptäcker något fel vid leverans, vänligen kontakta snarast vår kundtjänst.

Enligt Konsumentköplagen skall en felaktig vara reklameras inom två månader från det att köparen märkt felet. Vill du utöva denna reklamationsrätt, var snäll att kontakta vår kundtjänst, så att vi kan hjälpa dig vidare.

Vid fel på vara, behöver vi först se bildbevis för att kunna hjälpa dig som kund på bästa sätt samt för vår egen försäkring. För mer information, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Artikel 8 – Reklamation

Entreprenören har ett klagomålsförfarande varav kunderna har blivit tillräckligt informerade och behandlar klagomålen i enlighet med detta klagomålsförfarande.

Klagomål gällande avtalets genomförande måste beskrivas med fullständig tydlighet, inom rimlig tid efter att kunden har observerat felet.

Klagomål som lämnats in till entreprenören kommer att besvaras inom 14 dagar efter mottagandet. Om ett klagomål uppenbarligen behöver en längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14 dagar med ett kvitto på mottagande och en uppgift om när kunden kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Kunden bör tillåta entreprenören minst 4 veckor att lösa klagomålet i samråd. Efter denna period inleds en tvist som är berättigad till tvistlösning. 

Är du missnöjd med hanteringen av ditt klagomål? Du kan presentera ditt klagomål till  tvistkommissionen via den Europeiska ODR-plattformen.  (http://ec.europa.eu/consumers/odr)

Artikel 9 – Överföring av Risker för Varan

Risken för varan överförs till köparen när varan kommit i köparens besittning.

Om du som kund bär risken för varan är du skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom händelse som inte beror på säljaren.

När du ångrar ditt köp och väljer att skicka tillbaka varan, då bär du risken för varan tills dess den lämnats tillbaka till säljaren vidaXL.

Artikel 10 – Integritetspolicy

Personuppgifter som kunden lämnar på vidaXL.se är nödvändiga för att vidaXL ska kunna behandla beställningen, för leverans av produkter och för att förbereda fakturor.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer registreras i vårt kundregister.

Vi accepterar att skydda våra kunders integritet och sekretessen för deras personuppgifter.

Kunden har, i enlighet med nationella och europeiska regler i kraft av en permanent åtkomst, ändring, rättelse och invändningar med avseende på upplysningar om det.

Kunden kan utöva denna rätt genom att skicka ett mail till vår kundtjänst på följande e-postadress: (webservice@vidaXL.se).

De uppgifter som inhämtats av säljaren tillåter säljaren att förbättra och anpassa de tjänster som erbjuds till kunderna och den information som skickas till dem.

För mer information om vår integritetspolicy vill vi hänvisa dig till servicesidan Säkerhet & Sekretess, längst ner på vidaXL.se

Artikel 11 – Specialerbjudanden

Erbjudanden som presenteras i nätbutiken är i princip giltiga så länge de är synliga på hemsidan.

Säljaren erbjuder regelbundet specialerbjudanden på sin hemsida. Dessa kampanjer beror i allmänhet på inköp av varor i stora mängder.

Säljaren kan säga upp dessa erbjudanden när som helst.

Artikel 12 – Rabattkoder

Varje kupongkod är giltig en gång per kund (om ingen annan information angetts).

För att kunna använda kupongen måste ditt köp uppfylla följande krav (från nyhetsbrev, annonsörer, med mera): minimiordervärde, utvalda produkter, antal produkter, utgångsdatum, etc. Om koden inte fungerar rekommenderar vi er att kontakta kundtjänst: webservice@vidaxl.se.

Säkerställ att kupongkoden är aktiv innan ni slutför beställningen. Validering av beställningen och dess betalning innebär att du som kund är överens med det visade priset och att du inte kan ansöka om återbetalning av oanvänd rabattkod efter betalning.

Ingen återbetalning kommer ges om du väljer att validera din order medan rabatten inte har behandlats korrekt.

Kupongkoder kan inte kombineras med andra kupongkoder, eller användas på auktioner.

Villkoren för användning, giltighet och värde av rabattkoder kan ändras utan förvarning.

Artikel 13 – Immaterialrätt

Innehållet på webbplatsen www.vidaXL.se tillhör säljaren och vidaXLs partners, det är skyddat av svenk lagstiftning om immateriella rättigheter.

Reproduktion av detta innehåll - hel eller delvis - är strängt förbjuden och kan bryta mot lagar om upphovsrätt.

Kunden och andra besökare på vidaXL.se godkänner att inte använda sig av eller reproducera någon av dessa ritningar, modeller och prototyper och så vidare, utan uttryckligt skriftligt tillstånd från säljaren.

Artikel 14 – Lag – Språk

Uttrycklig överenskommelse mellan parterna styrs av dessa allmänna villkor och svensk lag. 

Villkoren är skrivna på svenska. Om de blir översatta till ett annat eller flera andra språk, är endast den svenska texten avgörande i händelse av tvist.

Artikel 15 – Tvister

I händelse av tvist mellan säljare och kund, förbinder parterna sig särskilt till att försöka nå en uppgörelse i godo innan domstolsförfarande. vidaXL förbinder sig att följa Allmänna Reklamationsnämndens utslag. Tillämpligt forum vid domstolsprövning är Stockholms tingsrätt.

Artikel 16 – Force Majeure

vidaXL.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i hinder som vidaXL.se inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Såsom hinder enligt ovan kan nämnas naturkatastrof, medförande transporthinder, elavbrott som leder til produktionsstopp, eldsvåda eller explosion, strejk, blockad, krig, sabotage eller myndighetsåtgärd såsom t ex försäljningsförbud, transport- eller importförbud.

Artikel 17 – Kundtjänst

I händelse av fel eller frågor kan vår kundtjänsten kontaktas:

        •     E-mail: webservice@vidaXL.se


Villkor för företagskunder

Last updated: 2020-06-01

Content:

Article 1 - Definitions

Article 2 – Identity of the entrepreneur

Article 3 – Applicability

Article 4 – The offer

Article 5 – The contract

Article 6 - Pricing

Article 7 – Performance of the contract and additional guarantee

Article 8 – Delivery and execution

Article 9 – Extended transactions: duration, termination and extension

Article 10 - Payment

Article 11 – Liability

Article 12 – Retention of title

Article 13 – Complaints Procedure

Article 14 – Disputes

 

Article 1 - Definitions

Throughout these terms and conditions, the following terms and definitions will be used:

1. Day: calendar day;

2. Digital content: data that is produced or delivered in digital form;

3. Long-term contract: a contract that provides for the regular delivery of items, services, and/or digital content during a specific period;

4. Durable medium: any tool - including email - that enables the customer or entrepreneur to store information that is personally addressed to them in a way that enables future consultation or use during a period that is attuned to the aim for which the information is intended, and enables the unaltered reproduction of the stored information;

5. Customer: the natural or legal person which is acting as a professional and/or for a company;

6. Entrepreneur: the natural or legal person that offers products, (access to) digital content, and/or services to customers at a distance;

7. Distance contract: a contract that is entered into between the entrepreneur and the customer in the context of an organised system for sales of products at a distance, digital content, and/or services whereby, until the contract is entered, exclusive or partial use is made of one or more techniques for communication at a distance;

8. Written: in these terms and conditions, “written" includes communication via email and fax if the identity of the sender and the integrity of the email are sufficiently certain;

9. Technique to communicate at a distance: a resource that can be used for entering into a contract without the customer and the entrepreneur having to come together at the same time in the same space;

10. Website: the entrepreneur’s web shop on which goods and services are offered which can be bought by customers;

11. Platform: the external environment on which entrepreneurs can offer goods and services which can be bought by customers.

Article 2 – Identity of the entrepreneur

The private limited liability company vidaXL International B.V., Mary Kingsleystraat 1, 5928 SK Venlo, The Netherlands. Operating in the Netherlands under the VAT number: SE502070923301, trading under the Chamber of Commerce number 52876861.

Article 3 - Applicability

1. These terms and conditions are applicable to every offer of the entrepreneur and every distance contract between the entrepreneur and the customer.

2. If the customer includes provisions or conditions that deviate from or do not appear in the general terms and conditions in their assignment, then provisions or conditions will only be applicable to the entrepreneur in the case they are accepted expressly in written form.

3. The text of these terms and conditions will be made available to the customer before the distance contract is entered. If this is not reasonably possible, the entrepreneur will state, before the distance contract is entered, the way the terms and conditions can be consulted at the entrepreneur and that they can be sent as soon as possible, free of charge, at the customer's request.

4. If the distance contract is concluded electronically, it may be that, contrary to the previous paragraph and before the distance contract is entered, the text of these terms and conditions can be made available to the customer by electronic means in such a way that it can be stored by the customer in a simple manner on a durable data carrier. If this is not reasonably possible then, before the distance contract is entered, it will be stated where the terms and conditions can be consulted by electronic means and that they will be sent electronically or in another way, free of charge, at the customer's request.

5. If and insofar as one of the provisions of these general terms and conditions is null or void, the concerning provision must be read in the way of the legally permitted provision that is closest in content to the intentions of the parties, as it appears from the null or void provision, while the remaining provisions remain fully in effect.

6. If, in addition to these terms and conditions, specific conditions of an external platform on which products and services are being offered by the entrepreneur apply, the customer can, in the event of conflicting conditions, always invoke the applicable condition that is most favourable to them, but only if the Terms & Conditions are non-derogable.

Article 4 – The offer

1. If an offer is subject to a limited duration or subject to conditions, this will be explicitly stated in the offer.

2. The offer will include a full and detailed description of the offered products, digital content, and/or services.

3. The content of the website as well as its offer have been composed with the greatest care. However, the entrepreneur cannot guarantee that all information on the website is always correct and complete. Because of this, all prices, the offer and other information on the website and in other materials from the entrepreneur are subject to obvious programming and typing errors.

Article 5 - The contract

1. The contract shall come into force at the time the customer accepts the offer and complies with the corresponding conditions.

2. If the customer has accepted the offer by electronic means, the entrepreneur will immediately confirm by electronic means the receipt of the acceptance of the offer. If the receipt of acceptance of the offer has not been confirmed by the entrepreneur, the customer can terminate the contract.

3. After the customer accepts the offer, the entrepreneur reserves the right to cancel the offer within 3 working days of acceptance. The entrepreneur will notify the customer immediately of such cancellations.

4. If the contract is concluded electronically, the entrepreneur will take appropriate technical and organizational measures to secure the electronic transfer of data and will ensure a secure web environment. If the customer can pay electronically, the entrepreneur will observe appropriate security measures to this end.

5. If, after the contract is accepted, it turns out the client has provided any incorrect details, the entrepreneur has the right to fulfil its obligations only after receiving the correct details.

6. The entrepreneur can, within the statutory provisions, investigate whether the customer can fulfil their payment obligations, as well as investigate all the facts and factors that are of importance for entering into the distance contract responsibly. If, based on this investigation, the entrepreneur has solid grounds for not entering into the contract, they are entitled to refuse an order or application, stating reasons, or to attach special conditions to the implementation. If the entrepreneur, based on the investigation, declines the request or attaches special conditions to it, the customer will be informed of this no later than 3 days after concluding the contract.

Article 6 - Pricing

1. All prices mentioned on the website of and in other materials from the entrepreneur, are including VAT (unless stated otherwise) and unless stated differently on the website, are including other applicable charges.

2. Contrary to the previous paragraph, the entrepreneur can offer products or services, whose prices are linked to fluctuations on the financial market over which the entrepreneur has no influence, at variable prices. This linkage to fluctuations and the fact that any stated prices are target prices will be stated in the offer.

3. The entrepreneur can change prices 2 weeks after conclusion of the contract. Customers that do not agree with the change have the authority to terminate the contract without being charged for this by the entrepreneur.

4. Additional charges, such as delivery fees and payment fees, will be mentioned on the website and will at least be shown during the order process.

Article 7 – Performance of the contract and additional guarantee

1. The entrepreneur guarantees that the delivered products and services comply with the contract, on the understanding that minor deviations accepted in the sector regarding specified sizes, weights, quantities, discolorations and slight mutual colour deviations, etc., do not count as shortcomings on the part of the entrepreneur.

2. The customer must examine the goods delivered at the time of delivery and the customer must check whether the delivered goods meet the contract stipulations. This includes:

- whether the correct goods have been delivered;

- whether the delivered goods correspond in terms of quantity and number with what has been agreed;

- whether the delivered goods meet the requirements that may be set for normal use and/or commercial purposes.

In case of visible defects or shortcomings, the customer must report these to the entrepreneur within 14 days after delivery. In case non-visible defects or shortcomings are found, the customer must report these to the entrepreneur within 14 days at the latest after he could reasonably have discovered these. If the customer does not do this, he is no longer entitled to any form of repair, replacement, compensation and/or refund in respect of these defects.

3. If the entrepreneur considers a complaint to be justified, the relevant products will be repaired, replaced or (partially) reimbursed after consultation with the customer. The entrepreneur can thereby redirect the customer to a manufacturer or supplier.

Article 8 – Delivery and execution

1. In compliance with that which is stated in this respect in article 3 of these terms and conditions, the entrepreneur will carry out accepted orders with appropriate rapidity.

2. The entrepreneur is entitled to engage third parties if required to perform the duties under the contract.

3. The specified delivery times must be interpreted as a duty of reasonable effort and are deemed to have been approximated. The entrepreneur is free to choose the carrier. Except in the event of intent or deliberate recklessness on the part of the seller, exceeding of the delivery time shall never entitle the customer to any form of compensation.

4. The entrepreneur reserves the right to deliver sold products in parts.

5. The risk of damage to and/or loss of products rests with the entrepreneur until the time of delivery to the customer, unless expressly agreed otherwise. If the customer agrees to pick up the products, the risk is transferred when the products are handed over.

6. If the customer, or a third party designated by them, is not present at the delivery address on the agreed time to receive the products, the entrepreneur has the right to take back the products. In consultation with the customer, the entrepreneur might, at additional costs, offer the products to the customer at a different time and/or day. If delivery proves to be impossible, the payment obligation will not be cancelled and any additional costs, including the return costs, will be charged to the customer. 

Article 9 – Extended transactions: duration, termination, and extension

Termination:

1. The customer can always terminate a contract that is entered for an indefinite period and is for the regular delivery of products, digital content or services in accordance with the termination rules agreed to and a period of notice of no more than two months.

2. The customer can always terminate a contract that is entered for a definite period and is for the regular delivery of products (including electricity), digital content or services at the end of the definite period with the observance of the termination regulations agreed for this purpose and a period of notice of a maximum of two months.

3. The customer can terminate the contracts stated in the foregoing paragraphs in writing.

Extension:

4. A contract that is entered for a set period and is for the regular delivery of products (including electricity), digital content or services will be automatically extended for the same definite period.

5. The mentioned periods of notice also apply for terminations by the entrepreneur

Article 10  Payment

1. The customer has the duty to pay the entrepreneur with the during the order process and on the website mentioned payment methods. The entrepreneur is free to offer various payment methods which can change from time to time. Insofar as not otherwise determined, the customer is obligated to pay within 14 days of delivery.

2. If the customer does not fulfil their payment obligation(s) in a timely manner, they are immediately liable by law, without a notice of default being required. The entrepreneur is entitled to increase the amount payable by statutory interest rate and the entrepreneur is entitled to charge the extrajudicial collection costs incurred by them to the customer.

Article 11- Retention of title

1. Delivered goods remain the ownership of the entrepreneur until the customer pays the payable amount in full.

Article 12- Liability

1. Subject to intention or gross negligence, the total liability of the entrepreneur towards the customer due to imputable failure in the performance of the contract is limited to compensation to a maximum of the amount stipulated for that contract (including VAT). In case of a long-term contract, then said liability is limited to a reimbursement of the amount that the customer owed to the entrepreneur in the 3 months preceding the event causing the damage.

2. The entrepreneur shall not be liable towards the customer for indirect damage, including, but not limited to, consequential damage, loss of profit, missed savings, loss of data or damage due to business interruption.

3. The customer indemnifies the entrepreneur against any claims in respect of third parties, except in the event of intent or deliberate recklessness on the part of the entrepreneur or a statutory director of the entrepreneur.

4. The preceding paragraphs shall not apply to damage suffered by the customer caused by reselling faulty products purchased from the entrepreneur, in case the clients of the customer commit to legal action against them.

5. Unless performance of the contract is permanently impossible, the liability of an entrepreneur due to an attributable failure to fulfil an obligation from the contract shall only arise if the customer informs the entrepreneur forthwith, in writing, with a reasonable deadline for remedying the failure, and the entrepreneur continues to be in default in the fulfilment of its obligation after that term. The notice of default must contain an as complete and as detailed a description as possible of the shortcoming, so that the entrepreneur is given the opportunity to respond adequately.

6. A condition for any right to compensation is that the customer always reports the damage to the entrepreneur in writing as soon as possible, but no later than 14 days after it arises. Damage that has not been brought to the attention of the entrepreneur within that period is not eligible for compensation, unless the customer can demonstrate that he could not have reported the damage earlier.

7. In the event of force majeure, the entrepreneur shall not be obliged to compensate for any damage to the customer.

Article 13 – Complaints procedure

1. The entrepreneur has a sufficiently publicised complaints procedure and will deal with the complaint in compliance with this complaints procedure.

2. Complaints concerning the performance of the contract must be submitted to the entrepreneur, fully and clearly described, within a reasonable period after the customer has ascertained the defects.

3. Complaints submitted to the entrepreneur will be replied to within a period of 14 days calculated from the date of receipt. If a complaint requires a foreseeably longer processing time, the entrepreneur will reply within the period of 14 days with a confirmation of receipt and an indication of when the customer can expect a more extensive reply.

Article 14 - Disputes

1. Contracts between the entrepreneur and the customer to which these terms and conditions apply are exclusively governed by the laws of the Netherlands.

2. Any disputes that might arise from the contract and cannot be settled amicably, may exclusively be submitted to the court of Oost-Brabant, location ‘s-Hertogenbosch. This is subject to the extent that mandatory rules of jurisdiction limit this choice. The entrepreneur and customer may settle their disputes by means of binding advice or arbitration.


Allmänna villkor för användning av vidaXLs hemsida

Version: 2020-06-01

Innehållsförteckning

Artikel 1 - Definitioner 

Artikel 2 - Tillämplighet 

Artikel 3 - Kundkonto 

Artikel 4 - Allmänna villkor vid användning av hemsidan 

Artikel 5 - Beställningar 

Artikel 6 - Auktioner 

Artikel 7 - Recensioner 

Artikel 8 - Stänga konto och hemsidans funktioner 

Artikel 9 - Personuppgifter och integritet 

Artikel 10 - Immaterialrätt och tredjepartsdata 

Artikel 11 - Skyldigheter 

Artikel 12 - Övrigt 

Artikel 1 - Definitioner

  • Konto: Det konto som användaren måste skapa för att kunna lägga beställningar, delta i auktioner och lägga recensioner. 
  • Tredjeparts säljare: En tredje part som erbjuder produkter till användare via hemsidan. 
  • Användare: Besökare på hemsidan.
  • Allmänna villkor vid användning: Villkor och bestämmelser vid användning av vidaXL-hemsidor. 
  • Recension: Ett omdömme som kan läggas av de som använder vidaXL, hemsidan och/eller tredjepartssäljare.
  • Auktioner: Alla auktioner som hålls av vidaXL på hemsidan.
  • vidaXL: vidaXL Marketplace International B.V. huvudkontor i (5928 SK) Venlo, Mary Kingsleystraat 1.
  • Hemsida: Hemsidan som finns under URL vidaXL.nl samt andra hemsidor, URL, eller tillämpningar tillägnade av vidaXL.

Artikel 2 - Tillämplighet

  1. Dessa allmänna villkor gäller vid allt bruk av hemsidan, samt vid användning av kontot.
  2. vidaXL förbehåller sig rätten att emellanåt ändra de allmänna villkoren. De ändrade villkoren börjar gälla så snart de publicerats på hemsidan. Av denna anledning är det rekommenderat att regelbundet återbesöka de allmänna villkoren.

Artikel 3 - Kundkonto

  1. För att kunna lägga beställningar, delta i auktioner och lämna recensioner, är det nödvändigt att skapa ett konto. Användaren kan skapa ett konto genom att fylla i den obligatoriska informationen i onlineformuläret på hemsidan. Detta formulär finns att hitta under rubriken ”Ny användare?”.
  2. För att kunna skapa ett konto behöver användaren:
    1. vara minst 18 år vid det tilllfälle då kontot begärs;
    2. ha en giltig e-postadress.
  3. Efter det att ett konto har skapats, kommer användaren få en bekfräftelse skickad till den e-postadress som angavs i förmuläret. När kontot väl har aktiverats, kan användaren logga in med angiven epostadress och det självvalda lösenordet.
  4. En e-postadress kan endast användas en gång för skapande av ett konto. Ett konto är personligt, ej överlåtbart, och länkat till användaren som ursprungligen skapat kontot.
  5. Användaren måste försäkra att all information som är angiven gällande kontot och vidare kommunikation med vidaXL, är korrekt, fullständig, och aktuell. Alla ändringar i personuppgifterna kan göras av användaren själv genom att logga in på kontot och hantera ändringar.
  6. Användaren måste hålla lösenordet konfidentiellt, och vidta rimliga åtgärder för att förhindra obehöriga från att få kunskap om, och användning av, lösenord och/eller konto.
  7. Användaren är skyldig att omedelbart meddela vidaXL i händelse av förlut, stöld, eller (misstänkt) missbruk, samt vid obehörig användning av lösenord och/eller konto av en tredje part. Innan en anmälan tagits emot av vidaXL, är användaren själv ansvarig för eventuella förluster eller skador till följd av missbruk av lösenord och/eller konto.
  8. Om vidaXL får kännedom om, eller har anledning att misstänka obehörigt intrång från en tredje part i ett konto, förbehåller sig vidaXL rätten att omedelbart spärra kontot i fråga, och återställa eventuella skador som skett till följd av detta från användaren, utan att vidaXL hålls ansvariga för skador som drabbas användaren.

Artikel 4 – Användning av hemsida

1. Användaren försäkrar att information och uppgifter som tillhandahålls av denne är korrekt, fullständig och tillförlitlig. vidaXL förbehåller sig rätten att kontrollera dess korrekthet, samt att avlägsna felaktig eller ej verifierbar information eller uppgifter.

2. Användaren är ej tillåten att:

  • störa driften av hemsidan eller använda programvara som kan störa driften av hemsidan; 
  • initiera processer eller låta dem fortsätta, där denna kan rimligen misstänka att detta begränsar andra internetanvändare, eller negativt påverkar användningen av hemsidan;
  • utge sig för att vara en annan användare.

3. Användaren är ej tillåten att kopiera eller tillgängliggöra (via djuplänkning eller på annat sätt) hemsidan eller annan del av den, utan att först få ett skriftligt tillstånd av vidaXL.

Artikel 5 – Beställningar

  1. vidaXLs allmänna villkor och returpolicy gäller alla beställningar från vidaXL som är lagda på hemsidan. Användaren godkänner villkoren samt returpolicy vid skapandet av ett konto.
  2. För beställningar från en tredjepartssäljare genom hemsidan, kan säljarens allmänna villkor och returpolicy vara tillämpliga. Dessa kan hittas på på tredjepartssäljarens företagssida.

Artikel 6 - Auktioner

  1. vidaXLs auktionsvillkor gäller för deltagande i auktioner som innehas av vidaXL på hemsidan. Användaren godkänner dessa villkor vid skapandet av ett konto, eller vid första auktionsdeltagande.
  2. Användaren är ej tillåten att på något sätt orättvist eller felaktigt påverka budgivningen.

Artikel 7 - Recensioner

  1. Efter ett köp via hemsidan kan användaren bli ombedd, av eller på uppdrag från vidaXL, att recensera vidaXL, hemsidan, och/eller tredjepartssäljare. vidaXL förbehåller rätten att eventuellt lägga ut omdömen på hemsidan, eller publicera det på annat sätt. Detta inkluderar namn, bostadsort och datum, såsom användaren skrivit den.
  2. Om recensioner samlas upp av en tredjepart på uppdrag från vidaXL, är de allmänna villkoren och/eller villkoren för användning tillämpliga på dessa recensioner.
  3. vidaXL förbehåller sig rätten att inte publicera en recension eller avlägsna den från hemsidan, om tredjeparten kan bevisa att recensionen i fråga:
  • strider mot lagar eller förordningar;
  • strider mot allmän ordning eller anständighet;
  • endast recenserar en produkt;
  • inte hänför sig till tredjepartssäljaren i fråga; 
  • innehåller personlig information om en tredje part;  
  • innehåller en webbadress eller reklam;
  • är missvisande.

Artikel 8 – Stänga konto och hemsidans funktioner

  1. vidaXL förbehåller sig rätten att neka en användare att stänga sitt konto vid anledningar som:
  • otillåten användning eller missbruk av hemsidan och/eller kontot;
  • misslyckande att följa de allmänna villkoren, villkoren för användning, samt auktionsvillkoren;
  • misslyckande att följa avtal mellan användaren, vidaXL och/eller tredjepartssäljaren.

 2. vidaXL har även rätt att begränsa, förneka eller upphäva vissa användningar, eller tillfälligt blockera ett konto. Se ovan 8.1.

 3. vidaXL förbehåller sig rätten att när som helst kunna upphäva eller ändra vissa funktioner.

Artikel 9 - Personuppgifter och integritet

  1. De personuppgifter som tillhandahålls vidaXL från användaren, såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress, behandlas av vidaXL och placeras i filer som tillhör vidaXL. Denna information används av vidaXL för att hantera konton och auktioner, behandla beställningar, leverans och fakturering. Det kan även användas som medling vid eventuella tvister mellan användare och tredje parter.
  2. Användaren har alltid tillgång till sitt konto, och kan ändra eller utöka personuppgifter genom att logga in på dennes konto.
  3. vidaXL kommer i princip aldrig lämna ut personuppgifter till en tredje part, om detta inte krävs för att verkställa ett avtal med användaren. vidaXL kan till exempelvis ge tredjepartenssäljare en användares namn, adress, e-postadress och telefonnummer, om detta krävs för att utföra ett köpeavtal mellan säljaren och användaren. Kontakten mellan säljare och användare hanteras genom ett vidaXL epostprogram, och all kontakt mellan användare och tredjepartssäljare lagras i vidaXL servrar, som kan nås och användas av vidaXL för att:
  • hjälpa användare eller säljare med frågor; 
  • bedöma om tredjepartssäljaren uppfyller / har uppfyllt dennes krav; 
  • analysera processförbättringar.

 4. Hemsidorna använder cookies. Cookies används för att till exempelvis komma ihåg inloggningsuppgifter. Även tredjepartscookies är utplacerade på hemsidan.
 5. Användaren kan ställa in sin webbläsare för att neka mottagandet av cookies under besöket på hemsidan. En följd av detta kan emellertid eventuellt göra att användaren ej kan  bruka hemsidan och alla dess funktioner till fulla, eller att användaren möjligen bli nekad tillträde till vissa delar av hemsidan, samt på kontot.
 6. vidaXL förbehåller sig rätten att lagra data om en besökares beteende på hemsidan (IP-adress bl.a.) om misstankar uppstår om missbruk och/eller obehörig användning av hemsidan.
 7. För mer information angående användningen av personuppgifter eller för mer information om cookies, vänligen hänvisa till vidaXLs sekretesspolicy, som finns att hitta på hemsidan.

Artikel 10 – Immaterialrätt och tredjepartsdata

  1. Om inget annat anges är alla rättigheter, upphovsrätten, och andra imateriella rättigheter på hemsidan reserverad av vidaXL, då den inte är reserverad av tredje part / licenshavare som gjort informationen tillgänglig.
  2. Användaren får konsultera (uppgifter angivna) på hemsidan, och göra kopior för personligt bruk, exempelvis genom att skriva ut eller spara den. All annan användning, exempelvis återgivning (av delar) på en utomstående hemsida, eller skapandet av hyperlänkar, djuplänkar eller anslutningar till (delar av) hemsidan är ej tillåtet utan ett skriftligt tillstånd från vidaXL.
  3. Informationen på hemsidan är delvis levererad av tredje parter, såsom tredjepartssäljare och andra användare (via recensioner). vidaXL kan ej hållas ansvarig för eventuella skador som sker till följd av ofullständig, osanningsenlig eller felaktig information som tillhandahållits av tredje part på hemsidan.
  4. Hemsidan kan innehålla länkar till utomstående internetsidor. vidaXL kan ej hållas ansvarig för användandet eller innehållet av dessa hemsidor.

Artikel 11 - Skyldigheter

  1. Användaren medger att köpeavtalet endast är mellan användaren och tredjepartsäljaren vid beställningar av tredje part. vidaXL är inte, och kommer inte att vara en del av detta.
  2. Just därför är vidaXL ej skyldig att kontrollera eller bedömma kvalitet, kvantitet eller kapacitet, på de produkter som erbjuds på hemsidan av tredje parter. vidaXL kan ej hållas ansvarig för eventuella skador som sker vid felaktig eller ofullständig information från en tredje part.
  3. Skulle vidaXL vara ansvarig för eventuella skador som uppstår, är detta begränsat till inköpspriset som fakturerats till användaren från tredjepartssäljaren. 
  4. vidaXLs ansvar sträcker sig endast, och är begränsat till, det belopp som vidaXLs ansvarsförsäkring kompenserar.

Artikel 12 - Övrigt

  1. Om en eller flera av bestämmelserna i dessa villkor för användning skulle sluta gälla, eller ej längre vara bindande, så fortsätter de kvarvarande bestämmelserna att gälla till fullo. I detta fall kommer vidaXL att ersätta bestämmelsen i fråga med en ny bestämmelse. Den nya bestämmelsen fastställs av vidaXL, och kommer likna den föregående så mycket som möjligt.
  2. Från användning av hemsidan till användning av konto och dessa allmänna villkor, är Nederländsk lag tillämpad.

Bilaga/bilagor

Villkor

Sekretess och cookiepolicy

Returpolicy

Villkor för auktioner